Тема:
Походження
материків та океанів.
Мета:
сформувати в учнів уявлення про походження
материків і океанів, ознайомити з
гіпотезами про походження материків,
океанів та геохронологічною таблицею;
розвивати просторове уявлення та логічне
мислення, удосконалювати вміння працювати
з тематичними картами та схемами атласу,
роздатковим матеріалом та підручником;
виховувати інтерес до пізнання природи
Землі, допитливість, бажання
експериментувати.
Засоби
навчання:
фізична карта світу, атласи, шаблони
материків, портрет
А.
Вегенера, геохронологічна таблиця.
Тип
уроку:
комбінований.
Форма
проведення уроку:
урок-дослідження.
Хід
уроку:
I.
Організаційний момент
II.
Актуалізація опорних знань та вмінь
учнів
Прийом
«Географічний крос»
Учні передають
по черзі кожній парті карточки, в яких
виконують роботу (знайдіть зайве в
логічному ланцюжку): участь беруть три
ряди – визначається переможець-ряд, де
все виконано вірно.
А)
землетрус – гіпоцентр – епіцентр –
магма;
Б)
літосферні плити – гори
–
платформи;
В)
магма – лава –
крейда–
пемза;
Г)
жерло – сейсмічна
хвиля
– кратер – лава;
Д)
землетрус – гейзер
– цунамі;
Е)
область складчастості – платформи
– гори;
Прийом
«Де це?»
Учень на
фізичній карті світу показує розташування
відомих вулканів, що називають їх інші
учні. Наприклад: Кракатау, Везувій, Етна,
Гекла, Фудзіяма, Ключевська Сопка.
Прийом
«Художник»
Учень на
класній дошці відтворює будову вулкана
і пояснює, що таке жерло, кратер, конус,
магма, лава.
III.
Мотивація навчальної та пізнавальної
діяльності учнів
Вступне
слово вчителя
Ви
вже звикли до вигляду нашої планети, де
материки і океани розташовані в певному
порядку? На карті ви бачите дві Америки
– Північну і Південну, «що простягли
одна одній руки» і «перегородили»
Світовий океан; Африку пліч-о-пліч із
Євразією, самотній п’ятикутник Австралії,
відокремлену «білу» Антарктиду, оточену
океанічним «кільцем». Але, як припускають
вчені, так було не завжди, це лише сучасний
портрет Землі. Якби ви змогли побачити
її кілька десятків мільйонів років
тому, ви б не впізнали свою планету.
Отже, сьогодні
на уроці ви спробуйте дослідити як саме
змінювалося «обличчя Землі» упродовж
досить великого проміжку часу.
Учні
записують в робочі зошити тему уроку.
IV.
Вивчення нового матеріалу
Слово
вчителя
ПОХОДЖЕННЯ
МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ
Гра
«Мозаїка
Зараз я
запропоную вам на кілька хвилин стати
дослідниками. Перед вами розрізана по
контурах контурна карта півкуль, яку
ви уважно розглядаєте. Можливо, у вас
виникло питання «Як утворилися материки
і океани?». Саме це питання цікавило
німецького вченого Альфреда Вегенера,
який у 1912 році запропонував свою гіпотезу
(припущення). Спробуйте здогадатись,
які він наводив докази щодо походження
материків і океанів. Скористайтесь
матеріалом, що лежить перед вами (3 хв.).
Запитання
для обговорення.
1.
Що ви побачили, з’єднавши контури
материків?
2.
Що це означає, на вашу думку?
3.
Чи можна припустити, що материки не
завжди були там, де ми їх бачимо зараз?
Отже, А.
Вегенер звернув увагу на те, що протилежні
береги материків мають подібності в
контурах. І він першим висловив гіпотезу
дрейфу (руху) материків. Адже дивне за
простотою спостереження ніхто до нього
не пов’язував із рухливістю континентів.
Але знадобилося багато років, перш ніж
його геніальне припущення затвердилося
серед науковців.
Виступ
учня
(випереджальне
завдання)
про
біографію А. Вегенера.
Слово
вчителя
Ви
вже знаєте, що у верхній частині мантії
розташований унікальний шар – це
астеносфера. Завдяки його в’язкості
величезні блоки літосфери, тобто
літосферні плити повільно рухаються
по мантії. Саме завдяки таким горизонтальним
рухам плит літосфери й утворились
материки та океани.
Використання
схеми на класній дошці і малюнків:
існують дві гіпотези походження сучасних
материків і океанів – геологічна
(мобілізм) і тектонічна
(нова глобальна тектоніка) (Додаток
1).
Завдання
для учнів.
- Розгляньте малюнок «Дрейф континентів» в атласі, який ілюструє цю гіпотезу та складіть схему етапів утворення сучасних материків в робочому зошиті (один учень працює біля класної дошки) (Додаток 2).
Слово
вчителя
ГЕОЛОГІЧНИЙ
ЧАС
Серед численних
книжок про нашу планету є одна особлива.
Її не можна відшукати у бібліотеці.
Автор щодня вписує до неї нові сторінки.
Читати цю книжку можна лише там, де
пишуться її рядки, причому не з початку,
а у зворотному напрямі. Що ж це за
дивовижна книжка? Це – літопис Землі,
а незвичайними сторінками є шари гірських
порід.
Робота
з підручником
(ст.64
«Земля як планета…..свого тяжіння»)
Фізкультхвилинка.
Робота
з геохронологічною таблицею
(ст.69-66).
Гра
«Машина часу»
- клас об’єднаний у 5 груп.
Кожна група
заздалегідь опрацювала матеріал даної
геологічної ери, і, рушаючи в подорож
до своєї ери завдяки «машині часу»,
знайомить інші групи з своєю дослідженою
ерою розповіддю та ілюстраціями (схеми,
малюнки, карта півкуль…).
Пропоную
вам здійснити подорож до кожної з ер
«машиною часу».
1
група досліджувала архейську еру,
2
група – протерозойську,
3
група – палеозойську,
4
група – мезозойську,
5
група – кайнозойську.
V.
Закріплення нових знань і вмінь учнів
1.
Прийом
«Географічний практикум»
За
геохронологічною таблицею визначте
еру чи період:
-
Коли стався розлом Пангеї? (в палеозойську)
-
Коли з’явилась перша людина? (в
кайнозойську)
-
Як називається сучасний стан горотворення,
що відбувається в кайнозойську еру?
(альпійський)
2.
Прийом
«Мікрофон» (учень виконує роль журналіста).
-
Який вік Землі?
-
Хто є автором гіпотези дрейфу материків?
-
В якій ері ми проживаємо?
-
Чи завжди планета була такою, як зараз?
3.
Прийом
«Філологічна хвилинка»
Прочитайте
цей вислів (іншими) словами-синонімами:
«Гіпотеза
дрейфу материків»
– «Припущення
руху континентів»
VI.
Підсумок уроку
Питання
до класу
-
Яка інформація була для вас найбільш
цікавою?
-
Що запам’яталось найбільше?
Отже, наслідками
горизонтальних рухів літосфери є
утворення материків і океанів, формування
сейсмічних рухливих поясів на межах
літосферних плит.
VII.
Домашнє завдання
- § 13, ст.64 прочитати;
- Вивчити геохронологічну таблицю напам’ять.
Додаток
1
Гіпотези
походження
материків
і океанів
геологічна
тектонічна
(мобілізм)
(нова глобальна тектоніка)
дрейф
материків рух літосферних плит
|
Додаток
2
ПАНГЕЯ
Лавразія
Гондвана
Євразія
Пн. Америка Пд. Америка Африка
Австралія Антарктида
|
Немає коментарів:
Дописати коментар